Beautylust

vrijdag 24 februari 2012

Hulpmiddeltjes tegen onzuiverheden.

Heb jij ook vaak last van puistjes & onzuiverheden? Dan kan je deze handige tips vast en zeker wel gebruiken.

  • Tip 1: Zeezout
Deze tip hebben we overlaatst getest en het helpt écht goed, onze puistjes werden minder zichtbaar. We hebben deze tip van Mascha van beautygloss.nl. Dus wat moet je nu eigenlijk precies doen? Het is heel simpel: ga naar je keuken en zoek een potje met zeezout, géén gewone keukenzout. ZEEZOUT! Moest je dat nu niet hebben, dan kan je het gewoon in de supermarkt kopen. In zeezout zitten er mineralen die heel goed werken tegen puistjes.
Heb je dat al eens gehad? Je gaat een dagje naar zee, een beetje lekker op het strand liggen & een frisse duik nemen in de zee. En dat je de dag erna een super zachte huid hebt en je puistjes minder of gewoon weg zijn? Dan zal dit waarschijnlijk komen door het zout in de zee, maar ook grotendeels door de zon. 

Werkwijze: je neemt een een kommetje en je doet daar een flinke scheut zeezout in. Daarna doe je er een bodem warm water bij (het moet niet gloeiend heet zijn). Dan roer je met je vinger of lepel in het water tot dat de zout korreltjes als het ware opgelost zijn in het water. Als je dit hebt gedaan, neem je een wattenschijfje en leg je dit in het zoute water. Wrijf ook even goed op de bodem, zodat je al het zout mee hebt. Neem nu iets om je haar naar achter te doen. Neem het wattenschijfje vast en wrijf het over heel je gezicht. Wanneer je dit hebt gedaan, laat je dit er 5 minuten op zitten of als je wilt heel de nacht. Je zal voelen dat het begint te jeuken en een beetje begint te prikken, dit is een goed teken! Dat wilt zeggen dat het zeezout zijn werk aan het doen is op de plaatsen waar je een puistje hebt of aan het vormen is. Na die 5 minuten (of nacht) was je je gezicht af met een washandje. Normaal gezien ben je nu klaar, maar als je huid toch misschien droog aanvoelt, neem dan een hydraterende crème en breng dit aan op je gezicht.
Als je dit elke dag blijft herhalen zal je zien dat je puistjes verminderen en zelfs verdwijnen!

  • Tip 2: Olies (amandelolie, Tea Tree olie)
Amandelolie


Dit is goed voor de droge huid. Ik (Charlotte) ontdekte dit wondermiddel toen ik een allergische reactie had aan mijn ogen. Boven mijn ogen had ik velletjes, dus ik ging naar de apotheker en ze hadden mij dit aangeraden. Diezelfde avond smeerde ik het boven mijn ogen en dacht van: waarom niet ineens over heel mijn gezicht. Ik wist natuurlijk niet dat ik een wondermiddel had gevonden! Het maakte mijn huid zo zacht en gezond. Je kan het verkrijgen bij Essenza, andere drogerijen of in de apotheker. Na 1 week was mijn huid echt perfect. Ik denk dat het vooral kwam omdat ik niet meer aan mijn puistjes prutste en als je dan nog eens amandelolie erbij doet, dan krijg je de perfecte huid :D


Tea Tree olie


Ik (Gilles) wist wel over het bestaan van Tea Tree producten, ik had zelf al een masker van de Tea Tree lijn van The Body Shop. Ook had ik eens als proefstaaltje een face wash van deze lijn gekregen. Maar vorige week toen ik naar TBS ging en ik kocht een douchecrème van de Chocomania-lijn (die b.t.w. heeeeerlijk naar chocolade ruikt) gaf de verkoopster me een parfum staaltje, althans dat dacht ik toch. 


Ze zei me dat dit een Tea Tree olie was, deze is bedoelt om puistjes te bestrijden. Je moet hiervan een beetje op je vinger doen en dan aanbrengen op je puistjes. Zo gezegd, zo gedaan. Ik voelde een kleine tinteling op mijn puistjes na ik het had aangebracht. En ja hoor, de volgende dag waren mijn puistjes al een stuk minder zichtbaar. Tea Tree producten hebben een speciale, sterke geur. Ze ruiken naar kruiden vind ik. 
De Tea Tree-lijn van The Body Shop vind ik heel prettig, ook al heb ik er niet zoveel producten van. Ze hebben een uitgebreid programma, voor een zacht prijsje :)

  • Tip 3: (Zelfgemaakte) maskertjes
Zelfgemaakte maskertjes:

Dit vind ikzelf (Charlotte) echt geweldig. Je hebt er plezier in & je maakt nog eens iets wat goed is voor je huid. Beter kan gewoon niet. Maar hoe maak je nu zo'n geweldige maskertjes? Wel je begint eerst en vooral met een basis zoals yoghurt en/of honing. Deze maken je masker vaster en dikker. Honing of yoghurt is namelijk voor elke huid geschikt, dus iedereen heeft er baat bij.

Dan is het het de beurt aan de extra's. Deze kan je naar eigen smaak of keuze toevoegen. Deze hebben elk een bepaalde functie. Velen vragen zich natuurlijk af wat ze er nu als extra's kunnen bijvoegen, wel de beste zijn advocado's, citroensap, banaan, amandelen en eigenlijk alle stukken fruit. Ieder heeft wel zijn bepaalde functie voor de huid. We hebben er zelf al eentje gemaakt en deze zal je kunnen zien in het volgende artikel. 

Maskertjes
Je kan maskers kopen in de winkel. Je hebt de kant-en-klare maskers die je alleen maar op je huid hoeft te smeren. Je hebt deze in potjes, tubes en zakjes. Ook heb je poedermaskertjes, deze zitten voornamelijk in zakjes. Je hebt hier meer vrijheid in, omdat je naar eigen smaak vloeistoffen kan toevoegen zoals: water, rozenwater, honing, olies, ... Deze maskers worden dan hard en zijn goed voor de bloeddoorstroming van je huid. 

Wij zijn vooral fan van de maskertjes van Lush & Dr Van Der Hoog. De maskers van Lush zijn 100% natuurlijk, omdat er geen conserveringsmiddelen en dergelijke in zitten. Je kan deze dan ook maar voor een beperkte tijd bewaren. De maskers zitten in potjes die je moet bewaren in de koelkast.

Maskers van Dr Van Der Hoog zijn ook wel natuurlijk, maar deze bevatten conserveringsmiddelen waardoor je ze lang kan bewaren. Dr Van Der Hoog heeft een heel uitgebreid gamma van maar liefst 15 verschillende maskers! Er zijn nu zelfs al 2 nieuwe maskers bijgekomen in het assortiment: Funny Figs & Lovely Lily. Wij gaan deze maskertjes in de loop van dit jaar voor jullie uittesten. Behalve Clearly Cress, want dit is een anti-aging masker en dat hebben wij dus nog niet nodig ;)

  • Tip 4: Make-up loze dagen!
Draag gewoon eens een dagje geen make-up. In make-up zit er namelijk siliconen en veel andere soorten stoffen die je liever arm dan rijk bent. Het natuurlijk niet zo da foundation suuuuper slecht is voor je huidje, maar om puistjes te verminderen zou ik dit toch proberen te laten. Draag dan liever een rijke, verzorgende dagcrème. Moest je toch écht niet zonder foundation kunnen, dan kan je ook een BB cream (blemish balm) dragen. Dit idee is afkomstig van Azië, Aziatische vrouwen dragen dit al jaren. Dit is een crème die dekt als een foundation, maar helemaal geen slechte eigenschappen bevat en je huid hydrateert & beschermt tegen de zon. Merken als Garnier & L'Oréal zijn al met een BB cream in Europa binnen getreden. Veel mensen houden van deze crème, andere mensen haten het. Als je stopt met foundation te gebruiken zal je zien dat je huid rustiger wordt qua puistjes en onzuiverheden. Ik denk ook dat, als je echt investeert in goede huidverzorging dat je huid optimaal tot z'n recht komt. 
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: Je bent ook mooi zonder make-up! :D

  • Tip 5: Rozenwater
Rozenwater bestaat al heel lang, het wordt meestal gebruikt als reinigingslotion. Dit watertje kan op ieder huidtype gebruikt worden, omdat er geen alcohol in verwerkt zit. Je kan het voor talloze doeleinden gebruiken. Ook staat rozenwater bekend om al de viezigheid uit je huid te halen. Schrik dus niet als je na een aantal dagen rozenwater te gebruiken, ineens meer puistjes krijgt. Dit komt omdat het diep reinigt en al het vuil in je huid eruit haalt. Rozenwater is ook zeer budgetproof, ikzelf (Gilles) heb een flesje rozenwater van Kruidvat voor €1,50?! Echt geen geld. 


  • Tip 6: Water, Fruit & Groenten
Een heel logische keuze, maar niet iedereen doet het. (niet zoals wij, hihi :D) Drink elke dag voldoende water, water zit boordevol mineralen die goed zijn voor heel je lichaam. Water reinigt als het ware je lichaam en zorgt er ook voor dat je niet uitdroogt. Als je een droge huid hebt, dan kunnen de dode huidcellen niet natuurlijk verwijderd worden. Hierdoor geraken poriën verstopt en krijg je puistjes. Drink dus zeker 2 liter water per dag. Dit klinkt veel! Een hele fles water + nog een klein flesje. Maar hoeveel liter cola of andere frisdranken drink je wel niet op een dag? ;) Leer ook water drinken, wij drinken tegenwoordig bijna alleen maar water en als je een lange tijd geen frisdrank meer hebt gedronken smaakt het zelfs raar & vies! 


Verschillende groenten en fruit kunnen helpen tegen puistjes. Eet per dag 2 à 3 verschillende stukken fruit. Het is niet alleen lekker & gezond, maar het zorgt ook voor een gezonde, stralende huid (zonder puistjes dus)
Tomaten bijvoorbeeld bevatten een stofje dat de groei van bacteriën remt. Vandaar dat ze heel geschikt zijn om puistjes te bestrijden. Hardnekkige puistjes kan je ook regelmatig aanstippen met het zuur in fruit. Neem een stukje zuur fruit (citroen, limoen, druiven, ananas, papaja of de schil van een groene appel) en wrijf het tegen je puistje. 


  • Tip 7: Sport! 
Naar mijn weten is sporten erg gezond, zo verbrand je die extra kilootje en krijg je een strak figuur. Tijdens het sporten transpireer je, door het zweten wordt al het vuil in je poriën naar buiten gebracht. Je poriën worden met andere woorden gereinigd. Dus je zou kunnen zeggen dat je puistjes ook weg gaan. Maar ik heb een beetje onderzoek verricht op het internet en het is wel zo dat het vuil uit je poriën komt, maar dat het dan verspreid wordt  over je hele gezicht en daar dan weer puistjes veroorzaakt. Ik zou dus zeggen: SPORT, maar veeg je gezicht af met een handdoek als je voelt dat je zweet en giet misschien wat water over je gezicht?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten